Gratis levering i Danmark ved køb over 650 kr

SHINING PEOPLE logo

Nøgle nummer 7 til at skabe succes som selvstændig:
Skab selv grafik til Social Media, blog og hjemmeside

Hvor får jeg lavet et logo?

Det spørgsmål har jeg ofte fået stillet af nystartede solo selvstændige, når de har booket mig til at hjælpe med hjemmesiden.

Spørgsmålet er sådan set rigtig godt. Et logo gør dig genkendelig og er en enkel og fin måde at skabe det, man kalder brand identitet.

Der er to udfordringer omkring logo, når du er nystartet.

  • Et professionelt logo kan være en relativt stor investering på et opstarts budget.
  • Din business er måske så ny, at du ikke helt har fundet dit ståsted og kender virksomhedens “sjæl”.

Derfor er mit svar på ovennævte spørgsmål ofte et råd om at vente med det dyre logo, og starte med arbejde mere ind omkring alle de andre markedsførings elementer. Logoet sagtens kan tilføjes til hjemmeside, billeder og social media grafik senere.

Nu kan det jo godt være, at du er en af dem, som har det bedst med at alt er fuldstændig færdigt og står skarp frem, helt fra du åbner dørene i din butik. Så skal du naturligvis bare få lavet det logo, hvis du har finanserne til det og ideen er klar. 

Andre veje til logo

Du kan selv lave et enkelt logo i et grafikprogram. Skriv dit navn, eller dit business navn, i en flot skifttype. Her kan du bruge programmet Canva, som jeg også nævnte i e-bogen “De 9 Nøgler til Succes som Solo Selvstændig” (Du får e-bogen når du tilmelder dig nyhedsbrevet her nederst på siden).

Eller du kan bruge en online service som fx Fiverr. Her kan du få lavet et logo for små penge.

Grafik er meget mere end et logo

Nu er jeg jo ude efter at inspirere dig til, hvordan du selv kan lave grafik. 

Og grafik er ikke bare et logo.

Når jeg siger grafik, henviser jeg til alle de visuelle elementer, som du bruger i din markedsføring. De elementer, som gør at kunderne kan genkende dig, når de møder dig i mængden, både ude i den digitale verden og via dit visitkort og eventuelle tryksager.

Brand Identitet

Før du begynder at lave grafik og udvælge billeder til din markedsføring, er det en rigtig god ide at bruge noget tid på at definere din visuelle identitet. 

Vi genkender andre på de farver og skrifttyper, de bruger og på deres unikke sprog og billedstil.

Dit mål er derfor at finde den stil, som bedst udtrykker DIG og det du formidler.

Gå efter 4-5 farver og 2-3 skrifttyper, som du fremover holder dig til i din markedsføring.

Du kan også definere en billedestil, så du vælger bestemte motiver, holder dig til dit farvetema og til motiver, som understøtter det, du formidler.

Da jeg startede Feng Shui Webdesign, lavede jeg en enkel brand identitet, som så sådan her ud:

Brand identitet

Jeg valgte farverne ud fra fotoet, og tilførte den orange, som er en farve jeg altid har haft omkring mig.

Leg med processen. Tag udgangspunkt i farver og skrifttyper, som du selv godt kan lide.

Her er et sted, du kan lege med farveskalaer og trække farvekoder ud af et billede: Coolors.co

Skrifttyper til web kan du finde her: Google Fonts

Du kan bruge Pinterest til at udforske din stil. Lav et Board, og fyld det med Pin´s fra andre, som taler til din sjæl. Se om ikke der tegner sig et billede

Pinterest tip: Prøv at skrive brand board template i søgefeltet.

Processen med at skabe dit helt eget udtryk – dit brand – må gerne tage lidt tid. Regn også med, at det vil skifte lidt over tid, især de første år, hvor din virksomhed tager form.

Det er lidt som at skabe et kunstværk – det folder sig ud i sin egen rytme og timing.

Grafik til daglig brug

Når du har styr på dit brand, er det langt lettere selv at lave den grafik, som du bruger på hjemmesiden og på de sociale medier. Nu skal du ikke længere lede efter skrifttyper, stil og farver. Du bruger bare dem, du har valgt til dit brand.

Jeg bruger selv Canva (www.canva.com) rigtig meget, selv om jeg er hjemme i større programmer som Adobe Photoshop. Canva er bare så enkelt at bruge, de har gode skabeloner, som du kan gemme, eller du kan lave dine egne. I pro versionen kan du også gemme dine brand farver og skrifttyper, og du kan ændre dimensionerne på din grafik.

Canva Pro er også blevet udvidet med ubegrænset adgang til masser af BILLEDER, som du kan bruge i dine designs.

Men start bare op med deres gratis version, her kommer du rigtig langt (eller hele vejen).

Hjælp til grafik, brand identitet og markedsføring

På  Gruppe Mentorforløbet har vi en hel dag, hvor du vil fremkalde og finpudse din visuelle identitet. Her får du også feedback fra de andre deltagere, og fra mig – og du får flere gode redskaber til processen.

Jeg har også et online minikursus, som giver dig klarhed over dit brand, dit reelle fokus, dine tekster, dine kunder og hele din business essens.

Hvis du vil have hjælp af mig til at skabe din hjemmeside, kan brand og grafisk identitet være en del af pakken.

En ting er sikkert: Din markedsføring vil blive både tydeligere, sjovere og enklere, når du har defineret din visuelle identitet. Og din egen hverdag bliver sjovere, når du selv kan arbejde grafikken. 

NB: Du får alle mine 9 nøgler til succes som solo selvstændig, i en lækker PDF version, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev.